‘Persoonlijke aandacht is hier heel belangrijk’.

Body

Brooke van Bijsterveld, de nieuwe brand & event marketeer van Bentley Rotterdam.

Als marketeer bij een internationaal opererende multinational hield Brooke van Bijsterveld zich vooral bezig met het bereiken van grote groepen mensen. Maar als nieuwe Brand & Event Marketeer van Bentley en Lamborghini Rotterdam richt zij zich nu vooral op individuele klanten. “Persoonlijke aandacht voor een klant vind ik belangrijk. Bij Bentley Rotterdam staat elke bezoeker in het middelpunt, of je nu een auto komt kopen of alleen van onze mooie merken wilt genieten.”

 

“Na mijn studie bedrijfskunde in ‘010’ – de Erasmus Universiteit - en tijdens het behalen van mijn Masters Degree Marketing in ‘020’ – de Vrije Universiteit - ben ik als marketeer bij een grote multinational gestart. Die periode was leuk en leerzaam. Vorig jaar werd ik gebeld met de vraag of ik in de nieuwe vestiging van Bentley Rotterdam in Spaanse Polder het team wilde versterken als nieuwe Brand & Event Marketeer die ook de sales ondersteunt. Ik heb daar niet lang over na hoeven denken. De liefde voor auto’s heb ik waarschijnlijk van mijn vader; hij heeft altijd mooie auto’s gehad. Ik weet weliswaar niet hoeveel cilinders een auto heeft, maar ik weet wél welke merken ik mooi vind. Bentley hoort daar zeker bij.

 

Genuanceerder

Natuurlijk moet ik nog veel kennis opdoen over de merken waarvoor ik werk en over de mensen die ermee rijden. Want als je hier begint, heb je de neiging te blijven hangen in algemeniteiten als ‘een Bentley-rijder is oud’ of ‘een Lamborghini-rijder is een jonge gast’. Maar de verschillen tussen die doelgroepen liggen dus een stuk genuanceerder. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Bentley Continental GT Speed die we in de showroom hebben staan. Dat is een echt sportieve auto waar ook jongere rijders voor gaan of de wat oudere klanten die jong van geest zijn zoals mijn opa. Ik wil hem graag overhalen hier een Bentley Bentayga te kopen; da’s trouwens de Bentley die ik ook zou willen.

 

Kennis

Mijn aantreden op 10 januari viel midden in de verhuizing naar de Giessenweg en dan was er natuurlijk ook nog corona. Evenementen waren er niet of nauwelijks en ook het bezoek van klanten aan de showroom was tot een minimum beperkt. Dat was niet fijn, maar mij heeft het enorm geholpen. Ik kon op een rustige manier mijn kennis van de merken vergroten, met hulp van de salesmanager Rogier. Een ander voordeel was dat ik voor de mensen die ik wél heb kunnen ontmoeten uitgebreid de tijd had. Ik weet nu veel beter wat hen drijft en wat ze leuk vinden.

 

Salessupport

Als Rogier druk is, ben ik als salessupport het aanspreekpunt in de showroom en kan ik hun ‘klantreis’ al laten beginnen. Ik hoef niet perse te weten hoeveel pk’s een auto heeft – dat kan Rogier veel beter vertellen dan ik – maar ik kan ze al wel het ‘Bentley-gevoel’ geven door ze even in de auto te laten zitten of om de motor te laten horen.

 

Persoonlijke benadering

Ondanks dat ik nog maar kort geleden ben toegetreden is mij nu al een ding duidelijk geworden: de klanten die hier komen zijn stuk voor stuk autoliefhebbers. Zij kunnen een persoonlijke benadering waarderen. Juist dat persoonlijke contact met klanten is voor Bentley van groot belang; we willen de contacten zo persoonlijk mogelijk maken. Dat begint hier al met een vriendelijke medewerker die weet dat jij zwarte koffie drinkt met melk en suiker erin en dat je kind op tennis zit. Maar ook een aardige mail, leuke presentjes die je opgestuurd krijgt, onderscheidende events, een lekkere lunch… you name it. We moeten er voor zorgen dat jij je als klant welkom en speciaal voelt. Rotterdam is daarvoor de perfecte locatie. Mensen kunnen hier makkelijk binnenlopen; de deur staat hier letterlijk open. Laagdrempeligheid is bij Bentley Rotterdam heel belangrijk. Even zonder afspraak komen kijken zonder perse te kopen is gewoon mogelijk. Als je de auto nu niet koopt, dan doe je het misschien morgen wel.”